14 Ağustos 2017 Pazartesi





KURAN KERİM‘DE 5 VAKİT NAMAZ

İslam dininin direği hükmündeki namazın vakitleri Kuranı Kerim’in  en büyük tefsir edicisi ve açıklayıcısı Hz Muhammed (as) hayatında açıkça görülmektedir. Kuranı Kerim ise konu hakkında bir çok ayetle konuya açıklık getirmektedir.

1.Hud Suresi    
                                                             
وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ      
           “Hem namaz kıl gündüzün taraflarından ikisinde ve gecenin gündüze yakın saatlerinde, çünkü hasenat, seyyiatı giderir, bu, idrâki olanlara bir öğüttür”
Ayeti Kerimeyi Elmalılı Hamdi yazır şöyle ifade etmektedir.
[1]“Ayeti kerimdeki  وَزُلَفًا   ifadesi zülfe'nin çoğuludur  Arapça'da çoğul en az üç sayıdan oluştuğu için bu âyetteki ifadeden anlaşılan sonuç, ikisi gündüzün taraflarında, üçü de gecenin eteklerinde olmak üzere tam bş vakit namaz emredilmiş olduğu açıkça bellidir Gündüz namazlarının kırâetinde cehir (sesli okuma) meselesinde sabah namazı gece namazlarından sayıldığı için    طَرَفَيِ النَّهَار "tarafeyi'n-nehar" dan murat edilen  öğle ve ikindi vakitleri, "zülefen mine'l-leyl"den maksat da akşam, yatsı ve sabah namazları olmak lazımgelir “
Konu ile ilgili her bir ayet daha fazla kesinlik kazandırmakta ve her bir ayet birbirini destekler niteliktedir.

2..Taha Suresi
              “Ey Muhammed! Onların dediklerine sabret. Güneşin  önce ve batmasından sonra Rabbini tesbih et (namaz kıl) geceleyin ve gündüzün yanlarında da tesbih et (namaz kıl)." (Taha, 130)

3.Rum Suresi
“O halde akşama girdiğiniz zaman da, sabaha girdiğiniz zaman da tesbih Allah'ındır. (daima O, tesbih edilir).” (Rum suresi 17)

4.İsra Suresi
“Güneşin batıya kaymasından, gecenin karanlığına kadar (belirli vakitlerde) gereği üzere namazı kıl, bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazında, gece ve gündüz melekleri hazır bulunur.” (isra suresi 78)

Görüldüğü üzere müfessirlerimizin ve müçtehit imamların de ayet i kerime  ile ilgili görüşleri bu yönde birleşmektedir . Bin dört yüz yıl boyunca da bu konuda herhangi bir şek ve şüphe gerçekleşmemiştir. Ahir zamanda ise insanların zihinlerini bulandırmak adına bu tarz fikirler öne sürülmektedir.

 

Konu ya birde hikmet yönü ile baktığımızda ;
Her bir namazın vaktinin, gün içerisin de mühim bir inkılâp başı ve değişimin habercisi ve büyük ilahi tasarrufun göstergesi olduğu  ve o tasarruf içinde bütün varlıkları ilgilendiren ihsanların bulunduğu, Kadîr-i Zülcelâle o vakitlerde daha ziyade tesbih ,tazim edilmesi gerekliliği ortadadır. Bu değişim vakit leri sabah öğle ikindi akşam ve yatsı olarak belirginleşmektedir.










[1] Elmalılı Hamdi Yazır Kuran ı Kerim Tefsiri (Hud suresi 114)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder